субота, 30 травня 2020 р.

Лицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою на сухих клейових сумішах способом "шов в шов"

Методична розробка уроку

Тема: « Лицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою на сухих клейових сумішах способом "шов в шов"»




Міністерство освіти і науки України

департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації

навчально-методичний центр ЗП(ПТ)О у вінницькій області

професійно-технічне училище №14

 смт. Вороновиця

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку

 

Тема: « Лицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою на сухих клейових сумішах способом ,,шов в шов”»

 

 

 

Розробили:  викладач Голубенко Надія Володимирів

майстер в/н. Гулько Володимир Володимирович

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                              

2020

 

АНОТАЦІЯ

 

     Методична розробка уроку «Лицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою на сухих клейових сумішах способом ,,шов в шов»може бути використана при засвоєнні курсу професійної підготовки з професії « лицювальник-плиточник» - ІІІ розряду, який викладається в ПТНЗ.

    Методична розробка уроку розроблена за Державним стандартом професійно-технічної освіти з професії «лицювальнок-плиточник» з використанням традиційних матеріалів та технологій та новітніх технологій та матеріалів компанії Церазіт.

   Методична розробка уроку  «Лицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою на сухих клейових сумішах способом ,,шов в шов» за типом уроку формування первинних професійних умінь та навичок.

 Методична розробка уроку адресована майстрам виробничого навчання ПТНЗ області та учням, які навчаються на лицювальників-плиточників.

ПЛАН

уроку виробничого навчання

Професія:  Штукатур, лицювальник-плиточник, маляр.

Група:

Дата проведення:  

Тема  програми: Лицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою.

 Тема уроку: Лицювання стін керамічною  плиткою на сухих клейових сумішах способом  “шов в шов”.

Мета уроку:

- сформувати первинні вміння якісного виконання прийомів укладання плитки на вертикальну поверхню на сухих клейових сумішах з дотриманням правил безпеки праці при облицюванні вертикальних поверхонь керамічними плиткам;

- розвивати логічне мислення, самостійність; привчати учнів до бережного ставлення до інструментів та матеріалів;

розвивати навички учнів під час лицювальних робіт новітніми матеріалами; розвивати логічне мислення учнів, сприяти їх творчім здібностям;

-виховувати охайність при виконанні завдання, наполегливість та працьовитість.

Тип уроку:  Урок  формування первинних умінь та навичок.

Між предметні зв’язки:  спецтехнологія  - «Технологія лицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою»; 

матеріалознавство – «Сухі клейові суміші. Керамічна плитка для внутрішнього лицювання»;

Охорона праці – «Безпека праці при виконанні лицювально-плиткових робіт».

Матеріально - технічне забезпечення: 

Інструменти:

-для розмічування поверхні: рулетка, метр, маркер, металевий кутник, лінійка,висок;

-для різання плитки: ручний плиткоріз, кутова шліфувальна машина;

-для лицювання поверхні: кусачки, кельма плиточника, електричне точило, шліфувальні бруски, зубчатий шпатель, .

            -матеріали:  керамічна плитка, суха клейова суміш СМ 11 фірми Ceresit, ґрунтовка СТ 17.

            дидактичне забезпечення:    

      -    технологічна карта: ,,Облицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою на клейових   сумішах ’’ 

        -    картки – завдання;

        -    плакат: ,,Облицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою’’ ;

        -    презентація;

        -    стенди зразків готової продукції.

Література:  Власенко А.М., Плохій В.С., Аніщенко В.М. Лицювальник-плиточник: Навчальний посібник. – к.: Літера ЛТД, 2008. – 280 с.

Добровольський Г. М.  Штукатурні і облицювальні роботи: Підручник для учнів проф.-техн.  Навч. закладів освіти.   - К.: Техніка,1997. – 304с.: іл. – Бібліогр.: с. 296.

Кошман В. І.  Матеріалознавство для штукатурів,облицювальників, мозаїчників і малярів: Навчальний посібник-конспект. – Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2007. – 192с.  

Карапузов Є.К., Соха В.Г., Остапченко Т.Є. Матеріали і технології в сучасному будівництві: Підручник. – К.:  Вища освіта. 2004. – 416 с: іл.

 

Хід уроку

І.Організаційна частина ( 2 – 3хв.)

      -  взаємне вітання;  

       -  командир доповідає про наявність учнів групи на заняттях;

     -  перевірка зовнішнього вигляду учнів відповідно до вимог правил бепеки

        праці;

      -  організація готовності учнів до уроку.

ІІ. Вступний інструктаж ( 30 – 45 хв.)  

       Актуалізація опорних  знань

       Повідомлення теми та мети уроку.  

     Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему:,, Лицювання вертикальних поверхонь керамічною плиткою складністю 3-го розряду".

Тема уроку: Лицювання стін керамічною плиткою на сухих клейових сумішах способом «шов у шов».

Цільова установка проведення уроку:.

Ми з вами навчились лицювати вертикальні поверхні керамічними плитками на розчині. Маючи такі знання і вміння, об'єднавши їх в одне ціле, ви зможете виконати  лицювання стін керамічною плиткою на сухих клейових сумішах.

А зараз повторимо раніше вивчений матеріал.

Перевірка опорних З,У, Н учнів методами: 

Практичним:  

1.       Розрахувати кількість необхідної плитки і клейової суміші СМ 11  на стіну розміром 1,29х2,35,

         2.   Підібрати зубчастий шпатель залежно від розміру плитки.   

         3.   Показати  прийоми сортування плитки.

  4.   Показати способи різання плитки.

Словесним:   

1.     Як необхідно підготувати оштукатурену  поверхню під лицювання?

        Відповідь: Щоб підготувати оштукатурену поверхню під облицювання ми очищуємо поверхню і прогрунтовуємо  глибоко проникаючою ґрунтовкою  Ceresit CT-17

         3.   Правила техніки безпеки при виконанні лицювальних робіт?

   Відповідь: Працювати потрібно у спецодязі, рукавицях, захисних окулярах.

Перед початком роботи  з електроінструментами перевірити  оглянути їх зовнішній вигляд та перевірити на холостому ходу.

Викладання нового матеріалу та формування нових професійних умінь та навичок ( 23 – 30хв.)

Повідомлення нової навчальної інформації.

1.    Організація робочого місця.

      Продуктивність праці робітника залежить від правильної організації його робочого місця. Робочим місцем робітника-опоряджувальника називають ділянку, у межах якої він працює і може доцільно розміщувати потрібні для роботи пристрої, інструменти і матеріали. Електродриль з насадкою, інструменти і матеріали на робочому місці розміщую так, щоб під час роботи не доводилось робити зайвих рухів. Ручний інструмент, який бере працівник правою рукою, повинен лежати справа, а той, що бере лівою рукою –  з ліва.

На робочому місці не повинно бути будівельного сміття, зайвих матеріалів, які заважатимуть пересуванню. Під час роботи  користуватись лише справними інструментами та механізмами і якісними матеріалами.

Для виконання робітна на  висоті (приміщення невисоке - 2,4 м) встановлюю на робочому місці інвентарний  столик, а на ньому у зручних для роботи місцях –ємкість з клейовою сумішшю.

    Велике значення в організації робіт має своєчасне підготування потрібних матеріалів. Підготовлені матеріали в процесі роботи подають на робочі місця.

Під час виконання робіт обов'язково слід додержуватись усіх правил безпеки праці і виробничої санітарії. Працювати на висоті можна лише на справних підмостках. Робоче місце лицювальника-плиточника повинно бути добре освітлене. Це дає змогу якісно виконувати опоряджувальні роботи. У приміщенні має бути кімнатна температура (18...20°С). Після закінчення роботи треба прибрати своє робоче місце, вимити і сховати в шафу інструменти, перевірити і вимкнути струм, підведений до електроінструментів.

 

2. Інструменти, пристрої, інвентар.      

  •       кельма;
  • -         гумовий молоток;
  • -         плитко різ;
  • -         олівець;
  • -         склоріз;
  • -         гострозубці;
  • -          обценьки;
  • -          зубчасті шпателі;
  • -          будівельний рівень;
  • -          терка для заповнення швів;
  • -         гумовий шпатель для обробки швів;
  • -         ємкість для приготування клейової суміші;
  • -         рейка провило;
  • -         рулетка;
  • -         хрестоподібні обмежувачі;
  • -         кутова шліфувальна машина.

 

 

 

 

3. Приготування клейової суміші СМ 11.

     Ceresit CM 11 - клейова суміш має високу адгезію, зручна в користуванні, стійка до сповзання з вертикальних поверхонь, водо-, морозостійка й екологічно чиста. , призначена для кріплення типових кам'яних та керамічних плиток (глазурованих, теракотових) розміром не більше 30 х 40 см на міцних, стійких до деформації основах, таких як бетон, цементно-вапняна штукатурка. Застосовують у житловому громадському та промисловому будівництві. Товщина клейового шару має бути не більше 10 мм. У разі облицювання гіпсових та інших основ, які сильно вбирають воду, на цих поверхнях потрібно створити водонепроникну плівку за допомогою ґрунтівки Ceresit CT 17. 

Приготування клейової суміші

          Розчинові клейові суміші із сухих матеріалів готують так: У відро наливають потрібний об'єм води,   засипають туди суху клейову суміш і перемішують за допомогою низькообертового дриля з насадкою до однорідної маси без грудочок витримують 5 хв. і знову    перемішують 1 - 2  рази.

    Потрібні об'єми води та тривалість перемішування сумішей залежно від їхніх марок наведено в табл.1. 

Таблиця 1. Технологічні параметри приготування клейових розчинових сумішей

Матеріал Ceresit

 

Об'єм води на 1 кг суміші, л

СМ 11

0,24

СМ14, СМ 15

0,27

СМ 16

0,28 – 0,30

СМ 17

0,23

СМ 117

0,28 – 0,32

СМ 19

0,20 – 0,24


 

4.  Сучасні методи укладання плитки на сухих клейових сумішах.

Спочатку рівну і належним чином підготовлену поверхню стіни вимірюють по ширині і розділяють на дві рівні частини. Вгорі посередині стіни  забивають цвях і опускають висок, під ним забивають другий цвях. Між цвяхами олівцем креслять лінію. Плитку насухо  викладають вліво і вправо від накресленої лінії. Вертикальність перевіряють по цій лінії. Якщо висота облицювання плитками не визначена роботу  починають з низу вгору цілими плитками. За маячний ряд беруть перший горизонтальний ряд облицювання. Другий і наступні ряди починають з установлення крайніх цілих маячних плиток.

Укладання плитки на поверхню.

    Перед початком укладання плитки в залежності від розміру плитки підбирають зубчатий шпатель;

Таблиця  № 2

Розмір плитки, см.

10 х 10

15 х 15

10 х 20

25 х 20

30 х 30

40 х 40

І більше

Розмір зубців шпателя,мм.

 

4

 

6

 

6

 

8

 

10

 

12

 

   Приготовлену клейову розчинові суміш за допомогою кельми накладають на зубчастий шпатель і ним наносять на поверхню стіни. Шпатель притискають до поверхні стіни  так, щоб на поверхні утворилась гребінчаста основа фактури. При цьому вершина зубців шпателя має доторкатися до основи, а сам шпатель слід тримати під однаковим кутом. Цим забезпечується рівномірний розподіл розчинової суміші по поверхні. За правильного добору консистенції розчинової суміші і розміру зубців шпателя вона вкриває поверхню плитки не менше ніж на 65 %. У цьому разі плитка не сповзає з вертикальної поверхні.  Якщо це не дотримується слід підбирати шпатель з більшим розміром зубців.



  Площа поверхні,яку обробляють клеєм, залежить від марки клею, температури навколишнього середовища й основи і приблизно становить 1 м2 за один раз. Так клейова суміш СМ 11 має відкритий час 20 хв. та час коригування 10 хв. Плитки можна  укладати доти, доки клейова розчинові суміш липне до рук.  

      Першу плитку сильно втиснути  у шар клею, потім зняти свіжо укладену плитку і перевірити, на скільки відсотків вона вкрита клеєм зі зворотного боку, щоб надалі знати, яку силу треба прикладати, щоб плитка добре трималась.

      Кожну наступну плитку прикладають до попередньої, притискують і пересувають її на ширину шва.
        Для створення рівномірних швів певних розмірів між плитками встановлюють пластмасові хрестоподібні обмежувачі відповідних розмірів, які разом із зайвим розчином між плитками перед повним його затвердінням видаляють.  

5. Вимоги до якості облицювальних робіт

-         Шви між плитками поверхні стін мають бути заповнені клейовими сумішами;

-         Горизонтальні і вертикальні шви мають бути однаковими і однорідними;

-         На плитках не повинно бути тріщин, відколів,вибоїн;

-         Допускаються відхилення облицьованої поверхні від вертикалі на 1мм – 1,5 мм.;

-         Допускаються відхилення облицьованої поверхні на висоту приміщення – 4 мм;

-         Відхилення швів від вертикалі і горизонталі на 1 м – 0,5 – 1,5 мм.


6. Правила безпеки праці при лицюванні стін керамічними плитками.

Відповідь майстра на запитання учнів – учні уточнюють незрозумілі питання.  

 Закріплення нового матеріалу шляхом демонстрації вправ учнів.

1.     Покажіть прийоми укладання маячних плиток другого ряду на основі клейової суміші на поверхню стіни.

2.      Покажіть прийоми укладання  плиток на поверхню стіни.

 Розподіл учнів по робочих містах:

ІІІ.  Поточний інструктаж і самостійна робота учнів ( 5 год.)  

Лицювання стін керамічними плитками на клейовій суміші. Обсяг роботи -  1,7м2.

Повідомлення про критерії оцінювання виконаних робіт.  

Цільові обходи робочих місць учнів майстром з метою:

- простежити за своєчасним початком роботи учнів та організацією робочого місця;

- перевірка дотримання правил техніки безпеки і санітарії учнями;

Контроль за виконанням трудових прийомів:

- спостереження та індивідуальна робота з учнями:

- простежити за тим, щоб кожен учень вірно визначив кратність поверхні розмірам плитки;

- перевірити правильність виконання трудових прийомів  нанесення клейової суміші на плитку, укладання  плитки на поверхню стіни;

- надати допомогу учням, яким важко самостійно виконати прийоми укладання плитки на поверхню стіни;

- простежити за дотриманням правил безпеки праці;

 - перевірити правильність виконання прийомів  очищення плитки від клейової суміші;

-  додатковий інструктаж – учням проведено додаткове інструктування з питань  лицювання стін керамічними плитками на клейових сумішах;

 - звернути увагу на самостійне виконання робіт учнями та якість роботи;  

-  виправлення допущених помилок з допомогою майстра при додатковому інструктуванні ;

 - перевірити якість виконання завдання та кількість виконаної роботи.

Кожному учню виставлена оцінка в журнал.

V. Заключний інструктаж (15хв.)

- Аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;

- Оцінка роботи учнів, їх об’єктивне обґрунтування;

- Аналіз причин помилок учнів та засоби їх усунення;

 

VI. Домашнє завдання.

Прочитати  стр.  255-262,  підручник «Матеріали і технології в сучасному будівництві», Є,К. Карапузов.

 

Майстер в ⁄н                                                Гулько В.В.

 

   

ДОДАТКИ

ДОДАТОК 1

 

 

ІНСТРУКЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА

Тема програми: Лицювання вертикальних поверхонь керамічними плитками

Тема уроку: Лицювання вертикальних поверхонь керамічними плитками на сухих сумішах способом «шов у шов»

Вимоги з охорони праці: Застосувати спеціальний захисний одяг та індивідуальні засоби захисту. Перевірити справність інструменту, інвентарю та пристосувань.


 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Запрошення на навчання Професійно-технічне училище ПТУ №14 смт Вороновиця

  Якщо для тебе важливо працювати з задоволенням та отримувати гідну заробітну плату, розпочати власний бізнес, тоді приходьте на навчання ...